untuk photographer baru…

14 Januari 2011

Perhatian : Aku tulis kat sini berdasarkan pengalaman n idea aku.. xberkait dgn sesape.. so kalau ada yang rase ada sesuatu yg xbtol tu aku xtau la... haha... be happy... Semoga semua orang dapat faedah.. post ni akan selalu bersambung sbb aku malas nak taip banyak2.. xsuke haha... N majoriti kaedah2 dalam ni apply utk sume kamera HP, Filem, Compact, DSLR kecuali medium n large format.. cam 4x 5... enjoy!! N kandungan ni agak berterabur tau...

 

1)

Be confident!! Ni penting..

jgn asyik fikir pasal kritikan orang lain.. peduli ape orang nak kutuk.. sape yang ambik gambar tu la yang berhak hargai gambar tu..

 


2)

Jgn terlalu terikut2 dgn gambar2 dari photographer

lain sbb nanti kite yang akan frust bile something jadi xseperti yang kite harapkan... Just be yourself.. dulu pun aku slalu ikut cara orang ambik gambar.. tp lame2 skill datang sendiri.. trust me..

 

3)

No idea no talk!!

Jgn cakap kononnye kite pandai dari orang lain.. Jgn berlagak dgn sesape.. Ramai orang yang berlagak kononnye tau pasal fotografi siap kutuk2 n sindir orang lain lagi.. Pastu slalu cakap pasal aksesori n teknikal.. Contohnye slalu tanye kamera ape yang guna.. lens ape yang digunakan.. Ape kate just tutup mulut n ambik gambar dgn ape yang kite dah ada.. Rasenye lagi banyak ambik gambar lagi bagus dari bercakap n menunjuk2 sbb nanti pengalaman bertambah...

 

4)

Jgn terlalu gilakan kamera n aksesori baru...

Sebenarnye kamera digital n filem skarang dah sikit perbezaan di antaranya dalam kelas masing2... kenape perlukan kamera yang mahal2? Sebenanye sume kamera same je.. Cuma kamera mahal ada kelebihan dalam bidang2 tertentu contohnye utk ambik gambar sport, low light cam konsert dalam dewan, n utk ambik gambar nature n wild life kat tempat yang ekstrem.. kalau stakat nak ambik gambar dgn kawan2, landskap bese, kawin n etc kamera biasa dah mencukupi.. Aku ambik gambar wedding guna kamera n lens paling murah... So dah cukup ke penjelasan tu.. lagi satu kalau duk fikir nak beli kamera mahal sgt fikir n tanye diri sendiri dulu : Sume kelebihan kamera ni aku guna ke? Rasenye orang bese x guna kamera to the limit.. Kamera murah pun ada mode manual jugak.. So? Fikir2 la.. OK?

 

5)

Gambar pertama biasanya xmenjadi

... Xcaye? Mesti korang pernah sampai sesuatu tempat n ambik gambar kan? Tp cube tgk balik gambar pertama tu, mesti nampak agak berteraburkan? Xde motif, compositition berterabur etc.. Cube lepas tu ambik mase skit tgk n fikir dari angle mane nak ambik gambar n ape yang nak kene ada n ape yang xperlu ada dalam gambar tu.. fikir jugak pasal line, warna n susunan objek dalam gambar tu bagi nampak tersusun n sedap dipandang..

 

6)

Subjek xsemestinya duk kat tengah...

Trust me.. gambar camni nampak sangat biasa.. tak unik langsung... cube letakkan subjek kat tepi skit.. tp jgn tepi sgt.. Biar subjek ada antara tepi n tengah2... hehe... contohnye kalau subjek tengok ke kanan dalam gambar tu make sure bile crop gambar tu ada banyak space kat sbelah kanan n subjek duk sbelah kiri dalam gambar tu so nanti balance.. Yang lain2 tu up to personal taste k.. lagi satu ni basic k.. kalau dah ada style sendiri xperlu tgk yang ni k.. :)

 

7)

Jgn duk fikir sangat pasal ramai pro guna mode Manual

sampai kita pun terikut2 nak guna mode Manual jugak walaupun xtau ape motifnye.. Kononnye sape2 yang pakai mode manual adalah Pro. Sbenarnye ramai Pro guna preset setting yang ada kat kamera iaitu mode A (Aperture Priority), S (Shutter Priority) n P (Programme Auto).. Sebenarnye ramai photographer guna mode A (Aperture Priority) sbb ada kebebasan untuk kawal DOF iaitu kawasan in focus kat depan n belakang subjek yang difokus. Lebih besar aperture (nombor f lebih kecik) lebih blur kawasan kat depan n belakang subjek yang difokus n vice versa. Sport photographer plak biasanya guna mode S (Shutter Priority) sbb ada kebebasan utk set kelajuan shutter. Lebih tinggi kelajuan shutter (biasanya 1/500s ke atas) lebih lebih mudah utk ambik gambar motion stopping utk objek yang bergerak laju n vice versa. Mode Manual plak biasanya guna utk shooting dalam studio yang mana sume lighting n keadaan dalam studio tu dah fix.. So ada la masa utk shoot manual. Cuba imaging camane nak gunamode manual utk ambik gambar candid? Nak kene set perture lagi, nak kene set shutter lagi, last2 terlepas saat yang berharga utk ambik gambar. Satu lagu biasanya orang guna mode Manual utk bagi constant exposure utk landscape, contohnya guna peraturan BDE (Basic Daylight Exposure iaitu exposure disetkan ke 1/125s , f/8 @ ISO 100). Bile constantkan exposure camni nanti senang skit nak buat editting sbb value same je.. But trust me, sebenarnye bagi orang biasa mode A, S & P dah sangat mencukupi terutama mode A. Aku pun jarang guna mode M kecuali utk situasi tertentu je cam dalam konsert kat dalam hall cam Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2008 baru ni... Aku kene guna manual utk lock exposure ke 1/50s, f/5.6 @ ISO800 utk bagi constant exposure walaupun gambar tu underexposed skit sbb aku try tinggikan shutter speed utk stop motion artis yang tgh menari kat pentas tu... Ok???

8)

Start slowly...

Jgn expect bile dah ada kamera n aksesori lengkap terus bleh ambik gambar yang lawa2, stunning n perfect. Memang la gambar nampak lawa n colorful tp sebenarnye gambar yang diambik tu still biasa je. Benda2 camni perlukan pengalaman. Susah nak dapat dalam sekelip mata. Even kadang2 dalam masa beberapa tahun pun belum tentu kite bleh ambik gambar yang lain dari yang lain n sedap dipandang. Biasanya gambar dalam kategori biasa yang nampak cantik n sedap ditengok beberape kali je. Leas tu jadi bosan dgn gambar tu, tu sbb gambar tu terang dgn color n contrast. So nampak cam jelas everything walaupun kadang2 gambar tu blur. Cuba tgk gambar utk exhibition, nampak simple n kadang2 dalam black n white.. Tp tgk banyak kali pun xboring, tp kite xtau ape yang buatkan kite kagum dgn gambar tu.. Tu sbb phtographer tu pandai combine n susun sume elemen dalam gambar tu.. Kadang2 daripada gamabr2 tu kite bleh rasa mood n atmosfera dalam gambar tu cam gambar perang ke.. Trust me, gambar2 yang power sume simple je.. dalam gambar tu xbanyak benda, sgt simple..

 

9)

Kene tau basic – basic fotografi...

Ni sangat penting.. Belajar basic ni bukan untuk diikut sepenuhnya tp bg aku lebih kepada utk bagi feeling utk perkara2 yang lebih advance, so bile kita start dari basic secara xsengaja kita akan bleh estimate pasal perkara lain yang lebih advance. Contohnye cam basic Rule Of Third subjek kene duk di titik persilangan antara 9 petak (3 x 3) cam tic tac toe tu. Tp bile lame2 nanti secara xsengaja akan datang idea lain. Contohnya Rule Of Third cakap jgn letak subjek btol2 kat tengah frame. Tu sebab aspect ration gambar tu adalah berbentuk segi empat tepat. Cuba kalau dimension gambar tu adalah segi empat same, cuba imagine kat mane nak letak subjek dalam gambar tu utk bagi impact kat gambar tu? Mesti kat tengah kan? So start dari basic tu just utk dapat start point then just explore yourself 

 

10)

Black & White?.

Aku jarang guna gambar black n white. Masa bile aku guna black n white? Biasanya aku ambik gambar dalam color penuh tp bile aku tgk color dalam gamabr tu terlalu banyak sampai complicated n pening utk ditengok so mase tu aku akan convert ke black n white. Satu lagi keadaan yang buat aku convert ke black n white adalah bile gambar tu ada banyak sangat noise. Adalah lebih menyakitkan hati bile tgk noise dalam gambar yang bercolor berbanding noise dalam gambar black & white. Untuk potrait aku jarang buat black n white sbb aku xde studio. Biasanya aku shooting kat luar so keadaan cahaya agak ekstreme. Shadow banyak, kawasan yang terlebih terang pun banyak. Cuba banyakkan kalau convert gambar muka yang ada shadow yang gelap kat sbelah n ada kawasan yang terlampau terang kat sbelah muka lagi ke black & white? Sure gambar tu x nampak cam berseni kan? Cuba imagine kalau ambik gambar muka dalam studio plak iaitu lighting sume bleh dikawal. So tonal color range kat muka nampak smooth je sbb ligthing even. Kalau convert ke black n white sure nampak best.. Aku rase ramai yang xfaham ape yang aku cakap pasal ni kot walaupun banyak kali baca. Tp test la buat sendiri.. tgk camane perbezaannye hehe :p.

 

11)

Try & Error.

Hehe sbenarnye ni la cara aku blajar banyak benda. Xcaye? Cuba fikir balik kalau kite masa kecik2 dulu.. Sume orang blajar dari benda ni.. Bleh kata sume benda yang aku blajar pasal fotografi, komputer n pasal elektronik n everything else aku blajar dari 3 perkara ni iaitu buku, try n error n imagination (teori sendiri iaitu duk fikir2 camane aku nak dapat gambar yang aku nak walau dgn ape cara sekalipun). Aku rase 3 tu je kot.. Try n error sgt penting sbb kalau kite xstart mencuba kite xkan tau ape benda yang selepasnye.. Cube fikirkan camane orang yang buat ujian kat makmal mengawal pembolehubah? Bile fikir2 balik yang paling penting datang dari try n error. Kalau xcukup kuantiti kene tambah lagi, kalau lebih kene start balik dari awal dgn kurangkan bahan2. Mula2 aku start gile gambar mase umur aku 14 tahun aku beli kamera Sony Cybershot 2MP. Mase tu sume benda yang aku nampak aku ambik gambar sampai mak aku cakap aku membazir mase je.. Then lama lepas tu baru aku tau ape yang buat gambar jd bagus n ape yang buat gambar jd teruk. Mase tu aku xbaca dari mane2 buku atau sumber lain pun, sbb mase tu aku xde duit langsung. Yang penting kene berani mencuba k...

 

12)

Jgn

paksa diri minat fotografi sbb nak lawan dgn orang lain.

Ni yang paling penting. Cam pilih kerja jugak. Ada yang kerja dgn penuh minat, ada jugak yang kerja utk dapat nama tp sbenarnye die xsuke dgn kerja tu sampai buat hidup jadi tertekan. Fotografi ni bukan sesuatu yang wajib, kecuali utk wedding, sport photographer n wartawan. Yang lain2 tu bukan diwajibkan pun, lebih kepada hobi atau utk tambah pengalaman n pengetahuan. So kalau rase xde mood nak ambik gambar jgn paksa diri, nanti jadi benci n tertekan. Jgn sebab kawan kite photographer so kite nak jadi photographer gak sbb nak bersaing dgn die walaupun xminat. Yang penting bg aku photography ni just utk tenangkan diri aku n buat aku ceria. Ada jugak yang kawan die photographer ajak die beli barang2 kamera sbb nak suruh minat jugak walaupun xminat. So bile dah habiskan duit ribu2 utk beli barang2 kamera nanti lame2 baru rasa menyesal. Bagi aku kalau nak try ada kamera kecik yang harga bawah RM1000 dah cukup. Sbb bagi aku kamera xpenting mane pun sbb bagi aku photography berkaitan 3 benda je yang penting iaitu kamera, lighting n subjek. Semurah mane pun kamera pun xpe.. Asal ada.. Jgn bile mula2 start dah gi beli Nikon D700 + lens 70-200mm f/2.8 + lens 24-70mm f/2.8 + lens 300mm f/2.8 + battery grip + SB900 flash + Manfrotto Magnesium & Carbon Fibre Tripod. Tu sume dah harga dekat RM60000.. dah bleh beli kereta persona 1.6 haha.. So tepuk dada tanye kepala.. Kalau nak jadi pro sport photographer bleh la spend duit camtu tp kalau stakat nak ambik gambar landskap n candid2 bese je baik beli kamera RM3000 je.. OK?

 

13)

Belakangkan Matahari Untuk Outdoor..

Hehe nape aku cakap camni? Sbb bile matahari ada kat depan akan buat lens ada flare iaitu silau.. Disebabkan lens ada banyak elemen n group dalam tu so akan nampak banyak kesan cahaya yang silau. Satu lagi bile belakangkan matahari contrast sgt elok, color background pun bagus.. Kalau ambik potrait pun sesuai sebab matahari cerahkan muka berbanding matahari duk kat depan.. Hehe aku bz ni nanti aku letak lagi k.. Sekian.. Enjoy!!
Nanti la aku sambung lagi.. tp aku rase detail ni dah cukup utk boostkan confident korang utk ambik gambar kan? Pedulikan kritikan orang lain.. dorang sume berlagak je.. cuba suruh dorang ambik gambar.. kalau btol2 lawa baru terima kritikan dorang.. be happy.. assalmualaikum.. :)

0 comments: